Saps on es troben els 50 millors hotels del món?
19 maig, 2025EUHT StPOL obté la qualificació 5 QS Stars per ‘Fortalesa del programa’ en el Grau Universitari
19 juny, 2025El sector hospitality compta amb molts anglicismes tècnics àmpliament coneguts: front desk, check-in, room service, guest service, revenue management, housekeeping… però avui aprofundirem en un dels essencials per a un professional del sector: les soft skills. Què són? Per què són importants les soft skills dins del sector hospitality? Com es poden adquirir?
Les soft skills o habilitats toves es definirien com aquelles que una persona adquireix mitjançant l'experiència i la interacció amb altres persones. Són habilitats interpersonals vinculades als valors, l'empatia, la comunicació o la intel·ligència emocional, entre d’altres.
En el sector hospitality són especialment importants, ja que es tracta d'un sector amb un ampli i constant contacte amb persones, ja sigui en la recepció d'un hotel, a la sala d'un restaurant, dins d'una cuina, etc.
Aquests són només alguns exemples de les més rellevants en aquest sector: responsabilitat, ètica, multiculturalitat, treball en equip, honestedat, resolució de conflictes, empatia, confiança, pensament crític, comunicació, idiomes, gestió de l'estrès, resiliència, proactivitat, etc.
Algunes de les més importants dins del sector són:
- Resiliència: es defineix com la capacitat d’una persona per adaptar-se a situacions adverses, afrontar reptes i seguir endavant malgrat entorns difícils o d’estrès. En el sector hospitality això és de gran importància, ja que durant una jornada laboral són moltes les situacions adverses que poden sorgir. Però la capacitat de refer-se, afrontar-les i resoldre-les és el que distingeix un gran professional.
- Gestió de l’estrès: molt relacionada amb la resiliència, és la capacitat de gestionar l’estrès que es pot generar, per exemple, dins d’una cuina o a la sala d’un restaurant en un dia de gran afluència. La capacitat de gestionar tot aquest estrès i la pressió que tot surti bé és molt important per a un professional del sector.
- Empatia: es defineix com la capacitat de posar-se a la pell d’altres persones, entendre-les i connectar-hi emocionalment. Aquesta soft skill, encara que sembli evident, és de gran importància quan es treballa de cara al client. Sovint un client pot presentar-se amb una situació concreta que, com a professional del sector, hem de saber escoltar, comprendre i ser capaços d’oferir la millor solució possible.
- Multiculturalitat: una altra de les soft skills clau per al sector, molt relacionada amb les anteriors. És la capacitat de saber escoltar, entendre i respectar totes les cultures del món. En l’àmbit turístic, tractarem amb persones de tots els països i cultures del món, que poden ser semblants o diferents a la nostra. Respectar-les, escoltar-les i comprendre-les és el que fa d’un professional, un gran professional.
- Idiomes: relacionada amb la multiculturalitat, tenim els idiomes. Conèixer diferents idiomes és un valor afegit dins del sector hospitality, que ens permetrà tenir un tracte més proper i de confiança amb el client i facilitarà la comprensió mútua.
- Bases: la professionalitat i les soft skills van de la mà d’una bona base i d’un gran coneixement teòric. És per això que la formació és essencial. A EUHT StPOL apostem per un format educatiu teoricopràctic per poder desenvolupar les soft skills alhora que s’adquireix una gran base teòrica.
- Comunicació: i, finalment, una altra de les moltes soft skills imprescindibles és la comunicació. Dins d’un equip de treball és essencial mantenir un bon flux de comunicació amb tots els membres de l’equip. Un equip ben comunicat és un equip eficient.
Learning by doing, la clau de l’aprenentatge de les soft skills
Les habilitats toves no s'aprenen en un context teòric. Si bé la part teòrica és important, ensenya un altre tipus de coneixements que també són essencials per a ser un professional del sector hospitality. No obstant això, la manera d'adquirir soft skills és a través de l'experiència directa i la interacció contínua amb clients i companys d'equip.
Molt demandades pels reclutadors del sector, les habilitats toves es desenvolupen gràcies a la pràctica constant i a l'aprenentatge en entorns reals. A EUHT StPOL, el nostre alumnat comença a adquirir les soft skills des del primer dia, gràcies a la nostra metodologia i el nostre hotel-escola, que els permet tractar amb clients reals des del primer dia.
Per què són importants les soft skills?
A més, permeten destacar en situacions on es requereixen habilitats més enllà de la part teòrica. Per exemple, saber resoldre una queixa d'un client amb empatia i eficàcia pot marcar la diferència entre una experiència negativa i una fidelització a llarg termini. En un entorn tan competitiu i demandant, aquestes habilitats poden ser clau per a construir una reputació professional sòlida.
Una bona manera d'enfortir les soft skills és mitjançant programes de formació, pràctiques professionals o voluntariats. Participar en equips multiculturals, assumir responsabilitats en projectes o enfrontar-se a desafiaments reals són grans oportunitats per a desenvolupar aquestes competències. En resum, es tracta d'aprendre fent i d'estar obert al feedback constant.